2016. szeptember 2., péntek

Dominóelv, avagy mennyi minden baj származhat a sok ülésből

forrás: http://test-esz.hu/wp-content/uploads/2014/03/lower-cross_duck.jpg
Ha fáj a derekad, mint azt már egy korábbi blogbejegyzésben írtam, lehet hogy Janda alsó kereszt szindrómád van. Ez nem csoda, hiszen ez a tartáshiba az egyik leggyakoribb. A mai ülő életmód egyik "mellékterméke"(ülünk mindenütt: autóban, iskolában, irodában, tv előtt) .

Ez a probléma (Janda alsó kereszt), nagyon jól bemutatja, hogy a holisztikus megközelítés szükséges, egy-egy probléma valódi orvoslásához, mivel itt nem a legfőbb tünet (derékfájás) helyén van a probléma valódi oka. Hiszen a megbomlott izomegyensúly (tónusos, fázisos izmok) lehet például az egyik oka a derékfájásnak. Főleg, ha már a nyugati orvoslás mindent megtett (fájdalomcsillapító krémek, gyulladáscsökkentők, röntgen, CT, MR felvételek negatívok, de a derék csak fáj).

Vissza a probléma lehetséges okához:
A sok ülés feszülést okozhat a csípőflexor-izomcsoportban (piros nyíl a képen). A reciprok gátlásnak (Mi a reciprok innerváció? Az izmok nem rendelkeznek lazító beidegzéssel, ezért az izmok lazítása csak úgy valósulhat meg, ha az izom összehúzódásáért felelős motoneuron kap gátló beidegzést. Ez a reciprok innerváció. Ennek megfelelően egy adott izom nyújtása az antagonista relaxációjával jár együtt. forrás: http://www.doksi.hu/) köszönhetően az ellentétes (antagonista) izomcsoport ellazul. Ez az ellazuló izomcsoport a farizom ( gluteus maximus) (kék nyíl a képen) is.

És, hogy a lúd legyen kövér (esetünkben: sörhasú és lapos popsis), ez az izom egyensúlyvesztés egy másik rossz hatást is előidéz: a farizom munkáját átveszik az alsó háti feszítő izmok (piros nyíl a képen), túlfeszülnek és a fenti reciprok gátlásnak megfelelően túllazítják és gyengítik a hasizmokat (kék nyíl a képen). 

... lehet folytatni a sort: a megnövekedett csípőízületi és deréktáji terhelés természetesen csökkenti a törzs stabilitását, mozgását és táptalaja a túlzott háti gerincgörbületnek a fokozott kifózisnak, emellett a törzs stabilitás vesztés következménye a hibás járásminta (pl: lábujjak kapaszkodása) és a lúdtalp kialakulása.



A Janda kereszt szindrómáról az alábbi helyeken olvashatsz még hasznos írásokat:


Jógaórák a hét minden napján a Prána jógastúdióban! www.gaborjoga.hu 









Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése