2017. május 23., kedd

Jógázz jól az egészségedért! 1. A vállak

Ma a Szent György kórház vezető gyógytornászával vizsgáltunk meg két ászanát (tólászana és a návászana) a váll és a gerinc deréki szakasza helyes tartása miatt. A konklúzió: ha nem csinálod jól a gyakorlatokat, könnyen sérülést szerezhetsz. Ez a sérülés nem gyors mint egy baleset, hanem a rendszeres rossz tartás miatt alakul ki lassan és alattomosan. Váll ütközéses szindróma, rotátor köppeny sérülés, ezek ma nagyon gyakori problémák! Ha nem figyelsz, vagy nem tanítják meg rendesen (pl. mert youtube-ról nézte az oktató maga is) akkor könnyen árthatsz az egészségednek! 
Először nézzük meg a tólászanát!
A mellékelt képen is látszik, hogy valami gond van a vállaknál (piros nyilacskák): befeszült nyak, feszes trapézizom felső rész, gnóm az egész vállöv, a lapocka felcsúszott a nyakhoz. A probléma oka: izom diszbalansz, nem elég erős a trapéz alsó része, a fűrészizmok, széles hátizom a gyakorlat helyes végrehajtásához. Persze amíg helyesen megerősödik a test (feltéve ha helyesen gyakorolok és kijavít az oktató ha hibás a gyakorlás), addig is lehet gyakorolni, kiegészítő eszközzel: jógatéglával! A jógatégla segít kiemelni a mellkast, összehúzni a lapockák alsó, belső felét, lehúzva a túlfeszített felső trapézt! A lenti képen látszik, hogy a jógázó hölgy még nem elég erős a teljes gyakorlathoz, emiatt tégla nélkül hibásan, sérülésveszélyesen tartja a vállövét, téglával már helyes a vállöv tartása!


Jógaórák a hét minden napján a Prána jógastúdióban! www.gaborjoga.hu 

2017. május 4., csütörtök

Helyes testtartás, helyes légzés

Tudtad? Ha helyes a testtartásod, a légzés automatikusan javul, normalizálódik!
A helytelen, hanyag testtartás következménye a nehezen mozgó rekeszizom. "A rekeszizom (diaphragma) a legfontosabb légzőizom." (Balogh Ildikó: Mozgás ABC, kineziológiai alapismeretek).
"Hogy milyen következményekkel jár ennek a leghatékonyabb légzőizomnak a működési zavara, azt a következő példán szeretném bemutatni: ha belégzés során a rekeszizom 1cm-rel lefelé mozdul el, akkor 300-500ml levegő áramlik be a tüdőbe. Ez hozzávetőlegesen egy nyugalmi légvétel térfogatának felel meg. (!) Egészséges körülmények között maximális belégzésnél a rekesz sülyedésének a mértéke a 10cm-t is meghaladhatja. Ez is alátámasztja a hasi (rekeszizom) légzés jelentőségét!" (Dr. Lengyel László: légzőtorna, légzésszabályozás)







Jógaórák a hét minden napján a Prána jógastúdióban! www.gaborjoga.hu